maandag, augustus 09, 2004

Bedenkingen bij Het Nieuws

Ik heb geen idee waarom, maar blijkbaar had ik vanmiddag om 13.00 uur een cynische kijk op de dingen des levens. Jammer genoeg voor VTM begon toen ook net
Het Nieuws en ik kon het niet nalaten om commentaar te geven op wat ik hoorde.

Het Nieuws begint niet meer met een 'Goedemiddag dames en heren.' Nee, tegenwoordig word je meteen wakkergeschud met een dramatisch muziekje dat veel weg heeft van een blikseminslag. Je verwacht bij zo'n muziekje een wereldschokkend nieuwsbericht. Het hoofdpunt wordt er meestal mee ingeleid. Jammer dat hetzelfde muziekje ook gebruikt wordt tijdens de zogenaamde komkommertijd. Ook dan is het all drama en spektakel en komt plots de weervrouw in beeld die je vertelt dat het warm gaat worden en er een hittegolf komt. Shocking...

Anyway, vandaag was het hoofdpunt de 12 diepzeeduikers die uit de Rode Zee werden gered. Een professioneel duiker vertelde je dat het gevaarlijkste aspect bij deepzeeduiken in de Rode Zee, de snelle stromingen zijn die daar plaatsvinden. Hij verzekerde je dat dát het gevaarlijkste was en niet de gevaarlijke vissen zoals "gaaien". Zo leer je toch weer wat bij tijdens Het Nieuws. Ik heb al die tijd gedacht dat een gaai een vogel was! Blijkt nu dat het een (ongevaarlijke) vis is. Zouden Vlaamse gaaien ook ongevaarlijk zijn? Of zijn dat koelbloedige jagers die hun prooi met één beet in twee stukken kan rijten?

In Hoboken werd een gasleiding geraakt! Ten eerste is het al typisch dat zoiets gebeurt een week na een mega-ontploffing door een gaslek. Zoiets als het sportvliegtuigje dat een paar weken na 11 september neerstortte. Ik ergerde me er al aan toen de nieuwslezer zei dat enkele nieuwsgierigen op een afstand gehouden moesten worden. Who in their right mind gaat er met zijn neus boven een gaslek staan kijken als je een week eerder gezien hebt dat er doden en zwaargewonden mee gevallen zijn? En wagens verkoold, velden verschroeid. Zeer ergerlijk dat ramptoerisme!
De oudere mensen uit de buurt werden in een supermarkt nabij ondergebracht. Een oude man werd in beeld gebracht en ik dacht al spontaan aan de typische veteraan die constant over zijn oorlogsavonturen en "zijne tijd" zou vertellen. Die gedachten schoten nog maar net door mijn hoofd, of de reporter vroeg hem of hij schrik had. Oude man:'Neeje, seg! Waai hemme nog de zeejboeme meegemokt indertaaid! Dan zedde wel wa gewoen!' (Vertaling: 'Nee hoor! Wij hebben destijds nog de zeebommen meegemaakt! Dan ben je wel wat gewend!')
Ja hoor, opa. Je bent een ware held!

Te Leuven moest een kraakpand afgebroken worden, maar het werd bezet door krakers, uit protest. Ze gooiden een molotov-cocktail naar de arbeiders die het gebouw kwamen afbreken. De krakers protesteerden omdat ze 'niet op de hoogte waren gesteld van de geplande afbraken.' Hmm... ze waren dus niet op de hoogte, maar hadden al wel toevallig een paar molotov-cocktails bij de hand. Just in case, je weet maar nooit. Ik heb er ook een paar in mijn nachtkastje liggen. Iedereen natuurlijk. Dat is normaal.
Bovendien was het dus uit protest tegen de leegstand in Leuven. Er stonden te veel gebouwen leeg en daar moest iets aan gedaan worden. Hoe ironisch dan dat ze het leegstaande gebouw blijven bezetten, terwijl men het wil afbreken om er iets nieuws te bouwen dat wél gebruikt kan worden...

And don't even get me started about Nordin Benallal! Een grote gangster die vastzit in de gevangenis van Nijvel wegens home-jackings en gewapende overvallen. Hij moet normaal 27 jaar straf uitzitten, maar is nu voor de derde maal ontsnapt! Hoe komt het dat de grootste criminelen er steeds in slagen te ontsnappen uit de Belgische gevangenissen? (remember Dutroux?) Bah!

Zou ik morgen nog wel durven te kijken???

2 Comments:

Blogger Kuschi said...

Ik weet wat je bedoeld. Is hier niet veel beter. Ik verheug me altijd "Oh het is 6 uur... even news kijken.. wat er zo allemaal in de wereld is gebeurd..." en een halve uur later ben ik in staat alles en iederen die voor mijn neus komt te vermoorden. Je word er ook alleen maar kwaad om.
De hitte helpt ook niet... :|

11:13 p.m.  
Blogger Tom said...

Och, het is allemaal zo lachwekkend dat je het nog maar amper serieus kan nemen...

3:25 p.m.  

Een reactie posten

<< Home