dinsdag, oktober 05, 2004

Geschiedenis

Soms heb ik uitermate saaie dagen. Vandaag bijvoorbeeld. Grijs, druilerig weer buiten. Verkoudheid die nog wat erger geworden is (ik voel me al de hele dag alsof ik elk moment moet niezen... maar ik moet niet niezen).
En dus valt er ook niet veel interessants te bloggen. En omdat ik mij toch verveel, ben ik eens gaan grasduinen in mijn eigen geschiedenis aan de hand van drie agenda's die ik teruggevonden heb! Eentje van 1997-1998, eentje van 1998-1999 en eentje van 2001-2002.

5 oktober 1997 (7 jaar geleden dus) was op een zondag... en dan staat er natuurlijk niets in mijn schoolagenda, ookal staat er wel elke week een weekplan gedrukt waar je je studieschema in kwijt kan. Alsof een 16-jarige student dat gebruikt! Maar te zien aan het huiswerk voor maandag, was ik die zondag 5 oktober 1997 waarschijnlijk mijn "Stichwörter" van Duits aan het leren met als thema "Im Reisebüro". Of vraagstukken in verband met de gaswetten proberen op te lossen.

In mijn agenda van een jaar later, zie ik dat ik toen heel wat huiswerk te doen had. En ook dat er het eerste uur geen les was! Elke maandag het eerste was er geen les voor ons. Voor al mijn klasgenoten betekende dat uitslapen! Voor mij betekende het een uurtje in de studie zitten, aangezien er geen latere bus naar Mol reed dan die die om 8:15 uur arriveerde... Die maandag 5 oktober 1998 stond er wel iets leuks op het programma: aardrijkskundeles over orkanen! Heel interessant! Toevallig heb ik er gisteren nog gebruik van gemaakt door op te merken tegen mijn vader dat hij fout zat met zijn bewering dat er tussen de recente orkanen Ivan en Jeanne nog een andere orkaan zat. Dat kan niet, vader, want de orkanen krijgen alfabetisch hun benaming.

En in mijn derde agenda zie ik op vrijdag 5 oktober 2001 dat twee klasgenoten die dag een bespreking deden over onthaasten. Maar ik herinner me nog wel dat een van de twee toen ziek was en het feestje niet doorging. Het vak waar die bespreking voor gedaan werd, heette iets van 'Belgische en internationale topics'. En we kregen dat vak maar een half jaar, evenals de andere vakken die vrijdagvoormiddag. Daardoor moesten we in het laatste half jaar van onze schoolcarrière telkens van 13:00 tot 17:15 uur naar de les. Op een vrijdagnamiddag! Stel je voor! Het feit dat de klas waar wij bijna altijd mee samenzaten slechts tot 12:00 uur les had op vrijdag, maakte het er niet beter op... We waren bijna de enigste klas die zo lang moest blijven, terwijl zowat alle andere klassen al vierden dat het weekend was.

Memories...

Ik ga straks ook eens door mijn kleutertekeningen snuffelen, want ik merkte daarstraks op dat daar ook datums op staan!