dinsdag, oktober 12, 2004

Superinfectie

Zoals ik reeds eerder vertelde, moet ik een antibioticakuur beginnen. Ik opende het doosje pillen en constateerde dat ze er from outer space uitzagen. Tenminste toch als ze nog in de verpakking zitten. Eens uit de verpakking is het een doodgewone pil.

Ik ben slecht in het heel doorslikken van pillen, maar bedacht me dat deze misschien opgelost moest worden in een glas water voordat ik het tot me nam, dus las ik de bijsluiter eens goed door. En wat zag ik me daar! Mijn ogen gingen wijd open. Hou in je achterhoofd dat ik pillen van 500 mg/stuk meegekregen heb en die 3 per dag moet innemen. En dat ik alleen maar moet hoesten en een verstopte neus heb. Onthoud dat en lees even mee wat er bij 'Hoe gebruiken en hoeveel?' geschreven staat:
  • Infecties van de urinewegen zonder complicaties: 2 x 125 mg/dag
  • Infecties van de urinewegen met complicaties: 2 x 250 mg/dag
  • Gonorroe: éénmalige dosis van 1 g
  • Infecties van de bovenste luchtwegen: 2 x 250 mg/dag
  • Infecties van de onderste luchtwegen, acute bacteriële bronchitis en superinfectie bij chronische bronchitis: 2 x 250 mg/dag
  • In geval van ernstige infecties (bijv.: longontsteking) mag de dosis verhoogd worden tot 3 x 500 mg/dag
Dat laatste is dus wat ik moet innemen en je kan mijn verontrusting wel inbeelden... Zelfs iemand met, en ik citeer, 'acute bacteriële bronchitis en superinfectie bij chronische bronchitis' moet nog minder innemen dan ik moet doen! *shock*

Toch maar eens naar de dokter gebeld en hij verzekerde me dat het klopt. Er werd vroeger te vaak antibiotica voorgeschreven, zodat de bacteriën er wat immuun tegen geworden zijn. Daarom een hogere dosis... maar niets om me zorgen over te maken volgens hem.

Ok dan...

Ik wou dit trouwens vooral vertellen omdat superinfectie wel een leuk woord is!