zaterdag, december 18, 2004

Roddelwijven plagen

Ik heb een buurvrouw. Dat is niet zo verwonderlijk, ik heb er zelfs meerdere. Maar die ene buurvrouw is toch speciaal. Ze is een roddelwijf.
Eigenlijk zijn bijna alle inwoonsters van A'donk gossipvrouwtjes, want in deze straat wonen er nog 3 andere. Minstens.

Maar goed, ik hou het nu bij deze ene buurvrouw. Ze vindt het leuk om te weten wat er in het leven van anderen gebeurt en vooral om dat dan ook nog eens aan iedereen rond te vertellen. Ook doet ze graag alsof haar kinderen de besten zijn en dat ze rijk zijn en de burgemeester van Caledonië kennen.

Je vindt haar vaak voor de raam, half verscholen achter een gordijn, starend naar de straat. Er was zelfs een tijd waarin ze de nummerplaten van auto's opschreef die bij buren op bezoek kwamen, of op de oprit kwamen draaien. Het moesten maar eens zware topcriminelen zijn!

Ook ik ontkom er niet aan. Twee weken geleden waren mijn ouders niet thuis en had ik 2 vrienden op bezoek. Eén daarvan een vrouw met rode haren. De buurman stond toevallig buiten en staarde mijn vriendin na van het moment dat ze de straat in kwam rijden, tot wanneer ze uitgestapt was en richting mijn voordeur wandelde.
Die buren wisten dat mijn ouders er niet waren. En slechts het zien van die ene vriendin is dan voor hen al nieuws genoeg om de ogen wijd open te trekken. De dinsdag na het bewuste weekend kwam er hier namelijk een kennis (een buurvrouw die een eind verder woont en waar we goed contact mee hebben). Ze had iets te vertellen, want ze kwam net van die bewuste roddelbuurvrouw en die had haar in volle extase al verteld hoe ik hier weer een party hield terwijl mijn ouders weg waren en dat er een Hollandse rosse (wat blijkbaar met grote nadruk verteld werd) bij was.
(mijn ouders wisten trouwens dat ik bezoek kreeg en van wie)

Ugh, geen privacy. Op dat moment heb je echt de neiging om er iets van te zeggen tegen het wijf. Toen ik bijvoorbeeld een broodje kip hawaï ging halen later die week, hoopte ik dat ze op straat zou staan. Dan zou ik stoppen, mijn raampje opendraaien en zeggen 'Ik heb een broodje kip hawaï gaan halen! 't Is maar dat je het weet, dan kan je het aan de rest van de wereld rondvertellen!'
Helaas stond ze er niet. En waarschijnlijk zou ik, als ze er wél was, gewoon gezwaaid hebben en braaf doorgereden.

Maar gisteren kon ik haar gelukkig nog een beetje terugpakken, al was het maar mild en meer grappig voor mezelf dan dat het boze wraak inhield. Moeder en ik arriveerden weer thuis na inkopen gedaan te hebben bij de Carrefour. Toen ma de oprit opdraaide, zag ik dat buurvrouw haar garage aan het dweilen was. Die garage ligt vlak naast onze oprit, gescheiden door een hoge heg. Ma parkeerde terwijl ik een dom grapje over haar maakte, waarop ze mij een stomp gaf. Opzettelijk opende ik het portier en riep "Help, mijn moeder mishandelt mij!" Buurwijf moest het gewoon gehoord hebben. Ma kon er mee lachen.
Vervolgens laadden we de boodschapen uit de wagen terwijl we allebei opmerkingen uitbrachten als "Heb jij de oesters? Dan pak ik de dure champagne en het illegale vuurwerk!"

Hopelijk heeft ze het gehoord...