maandag, december 20, 2004

Wij

'Up With People' was een grote organisatie van mensen uit heel de wereld die de aardbol rondreisden en in verschillende steden en dorpen musicalvoorstellingen deden, voornamijk over racisme en oorlog.

'A Common Beat' vind ik zelf een van de betere shows (maar ik heb er slechts drie gezien). Het gaat over de hele wereld. Hoe iedereen lang, lang geleden op zijn eigen continent leefde en nog niet van het bestaan van andere culturen afwist, totdat enkele nieuwsgierige ontdekkingsreizigers op verkenning uitgingen. Zo begonnen de verschillende mensen en culturen stilaan te mixen, maar ook te botsen en ontstonden er oorlogen.

Op die manier wordt het althans allemaal verteld, gezongen en gemusiceerd. Wat wel leuk is trouwens, is dat het allemaal ook wat met muziek vergeleken wordt. De verschillende culturen 'move to their own drum'. En later, als de oorlog uitbreekt, is dit ook met kenmerkende muziek van de verscheidene continenten. Drums voor Afrika, Flamengo en castagnettes voor Europa (ok dat is dan alleen Spanje, maar soit), de typerende Aziatische muziek en voor Amerika is het jazz.

Maar nu moet ik toch eens tot de essentie van mijn post komen. De titel is 'Wij' en daar wou ik dus over vertellen. Ik heb de cd van 'A Common Beat' en er is een bepaalde nummer bij, waar het woord 'wij' in 4 verschillende talen enkele malen herhaald wordt. 'Wij'... een kort éénlettergrepig woord. Ook in het engels ('we' of 'us'), Duits ('wir') en Frans ('nous'). In Afrika bestaat hetzelfde woord al uit 2 lettergrepen, maar het is nog steeds kort: 'sisi'.
Maar dan! Een taal in Azië (ik veronderstel het Chinees of Japans) heeft een prachtig langdradig woord voor 'wij', namelijk:

Watashitachi!