zaterdag, november 19, 2005

De lifter

Vrijdag, ongeveer 16:30 uur.

Ik verlaat de autosnelweg en draai links de brug over. In de verte ontwaar ik een persoon langs de weg. Vast een lifter.

Daar heb ik ook nog gestaan. Toen de bus van school naar huis om mysterieuze redenen niet kwam opdagen en ik een andere bus moest nemen. Ik moest op diezelfde brug uitstappen, nog 3 kilometer van huis, maar dat was het dichtsbijzijnd. En er was iemand bij mij die ik kende (en die nu, like, wereldtechnische dingen heeft uitgevonden met een of ander hoogprofessioneeltechnische groep en dat gaan voorstellen zijn in Australië of all places, aaargh, jaloezie steekt de kop op!).
Anyway, we stonden daar. Laten we liften, stelde hij voor. Van kinds af aan werd ik vol horrorverhalen gestoken over moordenaars die liften of gevaarlijke mensen die onschuldige jonge lifters meenamen (het woord pedofiel was toen nog iets dat slechts 10 % van de bevolking kende). Het angstzweet brak me dus al uit. Maar voor ik het door had, stak hij die later extreem succesvol in Australië zou zijn, de duim omhoog. Om een lang verhaal kort te maken, we geraakten veilig thuis (en de jongeman die ons meenam zette special een hippe-muziek cassette op om stoer over te komen).

Dit is vast ook zo'n lifter die ten einde raad is en naar huis wil, dacht ik dus. Plots schoot er heel spontaan iets in mijn hoofd. Meenemen?! :O
Wat een hoogst angstaanjagende gedachte was dat. Niets voor mij. Sowieso al niet om spontaan een gedachte te hebben, eigenlijk. Maar terwijl ik naderde, merkte ik ook nog eens dat de lifter er best mocht wezen. *bloos*
Zou ik dan toch stoppen?
Plots draaide de jongen zich om. Ik lette weer op het verkeer en zag dat de wagen voor mij gestopt was op de "parkeerstrook" (waar je eigenlijk niet mag parkeren volgens mij, dus is het gewoon een strook). De jongen liep erheen en in mijn achteruitkijkspiegel zag ik hem in de auto verdwijnen. Plots vloekte ik. God weet waarom.

God weet ook wat er gebeurd zou zijn als ik wél stopte.
Nek opengesneden?
Vijf dagen later teruggevonden met wurgplekken rond de hals?
Thuisgekomen met een telefoonnummer op zak?
Of gewoon vijf minuten later thuisgekomen zonder meer.

1 Comments:

Blogger ishku said...

Acht damon, ikzelf zou nooit alleen iemand meenemen, maar jij als gast. Komààn! Je hebt lik spieren enal.

1:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home