dinsdag, april 18, 2006

Ik ben een brilsmurf


Ergens in december 2005 moest ik voor Randstad op medisch onderzoek. Alles bleek in orde te zijn, op mijn ogen na (en een beetje meer beweging kon ook geen kwaad, maar deze post gaat over mijn ogen). Een bezoekje aan de oogarts werd aangeraden.
Hoe vernederend trouwens. Ok, ik wist dat mijn rechteroog niet meer je van het was, maar blijkbaar was het al die jaren nog verder achteruit gegaan. En dus zat ik daar in een machine te staren naar wazige piepkleine letters. "Nee, ik zie het niet." Volgende reeks. Ik tuur in de verte. "Nee." Volgende reeks. Idem. Volgende reeks. Nog zie ik het niet. Het zweet breekt me al uit. Volgende reeks. Ik zie iets. Maar is het een R of een P. Of misschien een B? Alsof ik niet eens meer kon lezen.

Anyway, toen waren het feestdagen en alles en daarna kreeg ik tijdelijk contract tot eind juni en moest ik nog eens op medisch onderzoek. Idem resultaat. Eind maart ben ik eindelijk bij een oogarts geraakt, na twee pogingen. De eerste keer was er geen kat te zien. Hmm ik hoef duidelijk niet lang te wachten, dacht ik nog. "Heeft u een afspraak?" Euh... nee? Dat moest hier toch niet? Bleek dat je er ALLE dagen zonder afspraak heen kon gaan. Behalve op dinsdag. Mag jij raden op welke dag ik daar dus stond...
De volgende dag keerde ik weer. Er zat zomaar even vijf triljoen mensen in het wachtzaaltje en daarbuiten. Ik had absoluut geen zin om 4 uur in een naar zweet stinkend vertrek te zitten en maakte dus alsnog een afspraak. Een week later, overdag. Ik heb er maar verlof voor genomen, anders zou het er toch nooit van komen.
Zo gebeurd, zo gedaan. Na onderzoek bleek ik links -0.75 en rechts -1.25 te hebben op mijn ogen. Oplossing: een bril voor tv en auto rijden.

En die heb ik inmiddels ook. Een Reebok. Ik wist niet eens dat daar ook brillen van waren. Een blauw montuur. Glas ipv kunststof. Niet ontspiegeld. Geen automatisch-donker-wordend-als-de-zon-schijnt glazen. Wat een hoop vragen en beslissingen komen er bij zo'n bril kijken!! De volgende keer ga ik echter wel voor ontspiegelde glazen, want ik kijk soms tegen mij eigen ogen aan. Hmmm, of misschien is dat een teken dat de bril werkt, want mijn eigen ogen zag ik eerst niet als ik tv keek.

4 Comments:

Blogger Angel said...

Wellicht is het anders in Belgiƫ, maar hier ga je gewoon naar een opticien voor een oogmeting. Kost niets, geen afspraak nodig en nooit wachten. Bovendien hebben ze betere apparatuur dan de gemiddelde oogarts.

-0.75/0.25 da's toch helemaal niks! Ik wou dat ik nog zulke goede ogen had!

1:14 p.m.  
Blogger Damon said...

Ja hier kan je ook gewoon naar de opticien, hoorde ik achteraf. Maar eigenlijk heeft het nog minder dan 3 euro ofzo gekost, want het bezoek aan de oogarts wordt riant terugbetaald door de ziekenkas (geen idee hoe dat in NL heet).
Evenals mijn bril trouwens, daar heb ik 100 euro van terugbetaald gekregen.

En -0.25 heb ik verkeerd getypt. Moet -1.25 zijn.
Anders was het helemaal niet de moeite inderdaad!

7:23 p.m.  
Blogger Angel said...

Dat heet hier Ziekenfonds, maar datr hebben we niet echt meer dankzij onze geweldige regering. <_<
Het ligt eraan of je verzekering wel of niet betaalt, die van mij betaalt het wel gelukkig.
-1.25 is nog steeds beter dan mijn ogen. :)

9:14 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

7:19 p.m.  

Een reactie posten

<< Home