woensdag, september 21, 2005

De Wachttoren

Vorige week zag ik ze door mijn straat drentelen. Vrouwen met lange grijze rokken en mannen met idem gekleurde pantalons. Allen droegen een zwarte tas met de gesp rond de hals.

Waah! Getuigen van Jehova!

Ik zag hen bij de buren aanbellen en uitleg geven en een boekje, De Wachttoren, presenteren. Ik moest toevallig naar de winkel, dus nu was een goede tijd om er stiekem tussenuit te muizen.
Nuja, zo stiekem was het niet, want terwijl ik de oprit afreed en achterwaarts de weg opreed, zag ik ze met in mijn achteruitkijkspiegel met 4 samenhokken in het midden van de straat. Ik gaf gas en verwijderde me steeds sneller van hen. Eenmaal weer thuis, was er niemand meer in de omgeving te bespeuren... Ik haalde opgelucht adem.

Zojuist ging de deurbel. Ik had net een bord spaghetti op, veegde snel de rode saus rond mijn lippen weg en ging kijken. Een vrouw met mouwloos blauw shirt en een tatoeage op haar rechterbovenarm! Dat kon geen getuige van Jehova zijn, dacht ik en dus opende ik de voordeur.

"Dag jongeman." sprak ze mij toe en toen wist ik alweer genoeg. In de consternatie van de tatoeage en haar blote armen, had ik de lange grijze rok en de zwarte tas niet opgemerkt.

Of ik de Wachttoren wilde hebben. Helemaal gratis. Nee dank u, ik ben niet zo geïnteresseerd. "Maar het staat vol interessante onderwerpen!" verzekerde ze mij, opende het boekje en toonde me het eerste artikel: Hoe moet ik bidden?
"Oh mijn god, dat is inderdaad rete-interessant!" gilde ik het uit. Weliswaar diep vanbinnen.
Er zat nu ook een extra bijlage in over keizer Augustus en de geschiedenis. Voor geschiedenis was ze helemaal aan het verkeerde adres bij mij. Ik heb geschiedenis nooit leuk gevonden, dus daar moest ze me nu ook niet mee warm maken. "Ik hou meer van andere lectuur." legde ik uit. Eindelijk stak ze de Wachttoren weer in haar tas. Ze haalde er nu een klein foldertje uit dat ik vervolgens kreeg. Hoezee mijn dag kan niet meer stuk.

De titel van de folder: Zou u meer willen weten over de bijbel?
Nee niet echt. Maar plaatjes kijken is altijd wel leuk. Zo zie ik twee vrouwen met elk een bijbel in de hand en een Wachttoren op hun schoot. De ene laat breed glimlachend een passage lezen aan de andere, die duidelijk nog niet zo ver in het verhaal gevorderd is. Alsof het zo leuk is om al te verklappen wat er in een boek gebeurd?
Een ander prentje laat twee zakenmannen zien, met elk een open bijbel op tafel en elk een Wachttoren in de hand. Ze houden ze naast elkaar, alsof ze de cover vergelijken. Misschien staat er wel een of ander sexy wijf in grijze rok op!
Ook zie ik twee Chinese meisjes die een soort junkfood achtig iets eten en onderwijl lachend om de moppenrubriek in de Wachttoren. Een Indiase familie die naast een hutje in het gras geboeid naar papa luistert die van de grote avonturen van de Wachttoren voorleest. Oh en ook nog een Aziatische dame die aan de telefoon hangt en tegelijkertijd de bijbel én het befaamde tijdschrift leest!

Op de achterkant kan je een boekje bestellen, getiteld 'Wat verlangt God van ons?'. Alsof we zijn slaaf zijn ofzo. Oh en je kan er ook een gratis huisbijbelstudie aanvragen! Hoe leuk om iemand te pesten en zijn adres daar in te vullen! *evil laugh*

2 Comments:

Blogger Angel said...

De laatste keer dat ik die idioten aan mijn deur had was mijn Jack Russell meegelopen en die begon als een gek tegen die vrouw te blaffen, bij hem betekent dat gewoon dat ie geaaid wil worden, maar dat meisje raakte half in paniek en rende bijna weg, in de gauwigheid nog snel die folder in mijn handen drukkend.
Ik heb mijn hond een knuffel en een lekkere snack gegeven als dank. Waar die beesten al niet goed voor kunnen zijn...

5:00 p.m.  
Blogger Damon said...

Goeie hint! Scotty blaft tegen alles wat beweegt, dus dat moet lukken! :D

10:52 p.m.  

Een reactie posten

<< Home